ErişilebilirAREL’e kayıtlı sayılmak ve düzenleme taleplerinde bulunmaya uygun görülmek için, aşağıdaki adımların hepsinin tamamlanması gereklidir:

1-ErişilebilirAREL’in online başvuru formunu tamamlayın

2-Engel durumunuzu belirten belgeleri ErişilebilirAREL’e gönderin

3-Kayıt randevusu almak ve bir düzenleme sözleşmesi imzalamak için ErişilebilirAREL personeli ile görüşün.

* Not: Mevcut bir durumu olan öğrencinin kayıt randevuları genellikle her çeyrek için 6. haftadan sonrasına bırakılmaz.

Bir öğrencinin, dezavantajlı durumunun Üniversite tarafından kabul edilmesi ve buradaki haklara sahip olabilmesi için ErişilebilirAREL’e kayıt yaptırması şarttır.

İstenen Belgeler Hakkında Kritik Bilgi


Dokümantasyonun amacı bir öğrenciyi dezavantajlı durumda olduğunu kanıtlamak zorunda bırakmak değildir. Öğrencinin engel durumu açıkça anlaşılır olduğu durumlarda, dokümantasyona ihtiyaç duyulmayabilir.

* Dokümantasyon, öğrencinin eğitim kayıtlarının bir parçası olmayacak, ErişilebilirAREL’deki kişiye özel dosyasında saklanacaktır.

Süreç ve bilgi akışının sağlıklı bir şekilde gerçekleşmesi için unutulmaması gerekenler
  • Bir bozukluk, rahatsızlık veya sendrom tanısı, kişiye yönelik düzenlemelerin otomatikman yapılması için tek başına yeterli değildir.
  • Öğrencinin kişiye özel düzenleme hakkı kazanabilmesi için sağlık/engel durumunun fonksiyonları üzerinde önemli ve olumsuz bir etkiye sahip olması gerekir.
  • Öğrencinin sunduğu dokümantasyon anlaşılır değilse, inceleme ve öneri için yerleşkedeki diğer profesyonellere yönlendirilebilir.
  • Özellikle, öğrenci belirli bir düzenleme ihtiyacını net bir şekilde ifade edemediği zaman, öğrencinin durumunu doğrulamak veya bu hususi düzenleme taleplerini gerekçelendirmek için ek bilgi talep edilebilir.
ErişilebilirAREL’e kayıt yaptırmak zorunda mıym?
ErişilebilirAREL’e Kayıt Yaptırmanın Önemi

Hayır, ErişilebilirAREL’e kayıt yaptırmak zorunda değilsiniz. Düzenleme işlemlerinizi kendi başınıza da planlayabilirsiniz. Ancak kayıt yaptırmanız tavsiye edilir. ErişilebilirAREL öğrenciler için yetkili temsilcilik görevi görür ve uygun düzenleme ihtiyaçlarınızı karşılamanıza yardımcı olur. Ofis, Üniversitedeki eğitim hayatınız boyunca size yardımcı olabilecek çok çeşitli hizmetler sunmaktadır.

Kayıtlı dezavantajlı öğrencilere hizmet düzenleme aşamasında yardımcı olmak ve düzenlemelerle ilgili sorunları olduğunda temsilci görevi üstlenmek üzere bir Hizmet Koordinatörü atanır.

Dezavantajlı öğrenciler, gelecek dönemin düzenlemelerin yapıldığından emin olmak için kayıt adımlarını tamamlamalıdırlar.

Üniversite Politikası uyarınca, herhangi bir akademik düzenleme için iki hafta öncesinden bilgilendirme yapılması gerektiğini lütfen unutmayın.

İstanbul Arel Üniversitesi’nde, düzenleme gerektiren bir engeliniz veya başka bir sağlık durumunuz olduğuna dair uygun birimi (ErişilebilirAREL) bilgilendirmek, tüm gerekli belgeleri temin etmek ve ihtiyaç halinde düzenleme ve hizmet talep etmek siz öğrencilerin sorumluluğundadır. Engeli veya başka bir sağlık durumu olan ancakErişilebilirAREL’e kayıtlı olmayan bir öğrenci, hizmet veya düzenleme hakkına sahip değildir.

Lise yıllarında dezavantajlı durumla ilgili hizmet veya destek alan bazı öğrenciler, lise sonrası eğitim derslerini herhangi bir düzenleme veya hizmet olmaksızın denemeye karar verebilirler. Bu durum tarafımızca anlaşılır olduğu gibi, bu kararın öğrencinin en doğal hakkı olduğu bilincini de taşımaktayız.

Böyle bir karar almanız halinde de ErişilebilirAREL’e gelerek belgelerinizi teslim etmeniz, ilerde yaşayabileceğiniz problemlere baştan bir çözüm getirebilir. Bu sayede, daha sonra bir veya daha fazla dersiniz için düzenleme gerektiğini düşündüğünüzde size etkili bir şekilde hizmet verebiliriz.

Ofis bilgilerin gizliliğini korur, bu da ofis dosyalarındaki kayıtların yalnızca merkezimizde veya ofisin dahili veri tabanında barındırıldığı ve akademik dosyanızın bir parçası olmadığı anlamına gelir. Eşit öğrenim hakkının sağlanması için başlatılacak süreç, öğrencinin sorumluluğundadır. Bu nedenle ErişilebilirAREL, öğrenciden herhangi bir talep almadan sizin adınıza işlem başlatmayacaktır. Ayrıca, düzenleme talebinde bulunmasanız dahi, öğrenme çıktılarımızda belirtildiği şekilde gerekli rehberlik ve destek alabilirsiniz.

Düzenleme Talepleri

Yaşanılan çeşitli tıbbi hastalıklar, engellilik durumu ve psikolojik koşullar; öğrenci evi tahsis sürecinde bir düzenleme veya öğrenci evi sözleşmesinden muafiyet gerektirebilir. Engellilik ile ilgili olarak öğrenci evleri veya odalarda dikkate alınan bazı durumlar aşağıda belirtilmiştir.

  • Villa yurtlar bölgesinde asansörlü veya giriş katı bir oda tahsis edilmesi,
  • Dezavantajlı birey erişimine uygun tuvaleti olan bir öğrenci evi veya villa yurt sağlanması,
  • Tek kişilik oda konaklamasının sağlanması.

! Önceden belirtilmemiş bazı düzenlemeler, ihtiyaç hâsıl olması durumunda gündeme alınacaktır.

Öğrencilerin konaklama sistemimizdeki ihtiyaçlarını karşılamak üzere mevcut alternatifler kullanılarak her türlü çaba gösterilmektedir. Konaklama ile ilgili düzenleme talep etmek isteyen öğrenciler bunu sözleşme sürecinde yapabilirler. Düzenleme kararları, kayıt dönemi sırasında, ağustos ayı başlarında yapılır. Kayıtların gerçekleştirilmesinden sonra gerek duyulacak çalışmalar, zaman dilimi fark etmeksizin ErişilebilirAREL Ofisi’ne bildirilmesi halinde gündeme alınacaktır. Konaklama ile ilgili düzenleme talepleriniz için lütfen Talep Formu’nu doldurarak gerekli belgeleri Öğrenci Evleri Hizmetleri’ne ve ErişilebilirAREL’e iletin. Belgeleri ayrıca, e-posta, faks veya veya posta yoluyla Öğrenci Dekanı Nuri Güner’in dikkatine sunabilirsiniz.

***Konaklama düzenlemelerinin önceliği, belgelendirilmiş durumunuza ilişkin konaklama ihtiyaçların karşılanmasını sağlamaktır. Bu nedenle, konaklama ile ilgili bir düzenleme talebinizin kabul edilmiş olması, en çok tercih ettiğiniz öğrenci evine, kabul edildiğiniz villa yurtlardan veya talep ettiğiniz bölgelerden birine yerleştirileceğiniz anlamına gelmez.

Etkinlik Talepleri

İstanbul Arel Üniversitesi, yerleşkelerinde veya yerleşke dışında düzenlenen herhangi bir etkinliğin tüm dezavantajlı katılımcıları adına talepleri düzenlemek ve finanse etmekten sorumludur. Son dakika değişiklikleri veya ek maliyet olasılıklarını en aza indirmek için, etkinlikler planlanırken dezavantajlı bireyler göz önünde bulundurulmalıdır. Katılmak istediğiniz herhangi bir etkinlikte önceden ErişilebilirAREL ile irtibata geçerek ortaya çıkacak olumsuzlukları önceden tespit edip, gerekli çalışmaları talep etmeniz gerekmektedir. ErişilebilirAREL, sizlerin etkinlikte diğer bireyler gibi tüm olanaklardan yararlanmanız ve dilediğiniz konularda katkılarda bulunmanız için tüm şartları olumlu hale getirmek için çalışmalar yürütecektir.

Rehber Hayvanlar, Destek Hayvanları ve Diğer Hayvanlar

İstanbul Arel Üniversitesi, rehber veya destek hayvanlarına ihtiyaç duyan dezavantajlı bireyler dahil olmak üzere, camiasının tüm üyeleri için verimli ve yaşanabilir bir ortam geliştirmeyi taahhüt eder. Bu politika; dezavantajlı bireylere daha çok destek olmak ve engelli bireyler için düzenleme gerektiren yasalara uyumu arttırmak için yerleşkelerdeki destek hayvanları, rehber ve diğer hayvanlardan faydalanma ve bu hayvanlarla ilgili protokollere dair yönlendirmede bulunur.

Destek hayvanları, bireyin dezavantajlılık durumu ile ilgili bir veya daha fazla tanımlanmış belirtisi ya da engelin etkilerini hafifleten duygusal destek veya terapiyi sağlayan hayvanlardır. Destek hayvanları, belirli bir işi veya görevi yerine getirmek üzere eğitilmediğinden, hizmet hayvanları olarak nitelendirilmezler. Hizmet hayvanlarının aksine, destek hayvanları dezavantajlı bireye günlük yaşam aktivitelerinde yardımcı olmaz veya her zaman eşlik etmezler. Destek hayvanlarına bazen “terapi hayvanları” veya “duygusal destek hayvanları” da denilmektedir. Köpekler en yaygın destek hayvanları olsa da, diğer hayvanlar da destek hayvanları olarak hizmet verebilirler.

Rehber hayvanlar, fiziksel, duyusal, psikiyatrik, entelektüel veya başka bir engeli olan bireyin yararına görev veya hizmette bulunmak üzere bireysel olarak eğitilmiş köpeklerdir. Rehber hayvanların bazı görev ve hizmetleri şu şekildedir;

  • Görme engelli bireylere rehberlik etmek, duyma engelli bireyleri uyarmak,
  • Tekerlekli sandalye çekmek, nöbet geçiren bir kişiyi uyarmak ve korumak
  • Zihinsel rahatsızlığı olan bir kişiye reçeteli ilaçlarını almayı hatırlatmak,
  • Travma sonrası stres bozukluğu olan bir kişiyi anksiyete atağı sırasında sakinleştirmek

Rehber köpekler evcil hayvan değil, iş amaçlı sahiplenilen hayvanlardır. Bir rehber köpeğin eğitimini aldığı görev veya hizmet, kişinin dezavantajı ile doğrudan ilişkili olmalıdır. Rehber köpekler destek hayvanı değildir. Yalnızca terapi/rahatlama veya duygusal destek hizmeti sağlayan köpekler, rehber köpekler olarak nitelendirilmez. Evcil olsun veya olmasın diğer hayvanlar, rehber/hizmet hayvanları olarak nitelendirilmez.

Evcil hayvanlar, normal bakım ve refakat amacıyla edinilen hayvanlardır. Evcil hayvanlar rehber veya destek hayvanı olarak değerlendirilmez.

Makul Düzenleme, Üniversite için uygunsuz bir yük oluşturmadan veya akademik, davranışsal ve uygulamaya yönelik gereksinimleri esas olarak değiştirmeden, dezavantajlı bir bireyin bir derse veya programa katılabilmesini veya işin temel işlevlerini yerine getirmesini sağlamak amacıyla gerçekleştirilen değişiklik veya düzeltmedir. Öğrencilerin makul düzenleme talepleri, ErişilebilirAREL tarafından değerlendirilir. Konaklama ile ilgili düzenlemelerde ise kararları Sağlık Kültür Spor (SKS) Daire Başkanlığı Öğrenci Evleri Ofisi verir. Öğretim görevlileri veya personel tarafından iletilen makul düzenleme taleplerini İnsan Kaynakları Ofisi değerlendirmeye alır.